Wyjaśnimy, na co zwracać uwagę podczas mycia motocykli i skuterów myjką wysokociśnieniową.
02.07.2024
Po długiej wyprawie na motocyklu prawdopodobnie masz uśmiech na twarzy – a Twój towarzysz owady na lakierze. Mycie za pomocą wydajnej myjki wysokociśnieniowej wydaje się bardzo kuszące. Ale czy to dobry pomysł? Tak, jeśli zachowasz ostrożność. Aby Twój motocykl po czyszczeniu lśnił jak nowy i nie uległ uszkodzeniu, należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
Zachowaj odstęp: Im bliżej motocykla stoisz z myjką wysokociśnieniową, tym wyższe wywierane jest ciśnienie. Dlatego należy zawsze zachowywać minimalną odległość zalecaną w instrukcji obsługi. Zwykle jest to 30 centymetrów. Podczas czyszczenia zacznij od większej odległości od motocykla lub skutera, a w razie potrzeby zmniejsz ją. Pamiętaj również o zachowaniu płaskiego kąta między strumieniem wody a motocyklem, aby chronić lakier.
Mycie ręczne delikatnych części: Nie kieruj strumienia myjki wysokociśnieniowej bezpośrednio na wrażliwe piasty kół, przeguby dźwigni, chłodnicę oleju i wody, wahacz, łożysko głowicy kierowniczej lub łańcuchy o-ring. Ciśnienie może uszkodzić te elementy i wprowadzić wodę w małe szczeliny i łożyska, co spowoduje uszkodzenie motocykla lub skutera. Po namoczeniu najlepiej jest zetrzeć wodę ręcznie gąbką lub miękką szczotką.
Chroń instalację elektryczną i blok silnika: zwróć uwagę, aby do podzespołów elektrycznych i silnika dostało się jak najmniej wody.
Obchodź się ostrożnie z oponami: tu chodzi o Twoje bezpieczeństwo. Opony należy czyścić z zachowaniem wystarczającego odstępu i przy niskim ciśnieniu. Nie kieruj strumienia wody zbyt długo na jedno miejsce. W przeciwnym razie opony mogą ulec niewidocznym uszkodzeniom i pęknąć przy dużych prędkościach lub na długich trasach.
W przypadku mycia motocykli myjką wysokociśnieniową obowiązują podobne zasady, jak w przypadku mycia samochodów myjką wysokociśnieniową: zapoznaj się z zasadami mycia pojazdów w swojej gminie. Mycie na ulicy jest zazwyczaj zabronione. Czasami dozwolone jest mycie na terenie prywatnym. Ma to związek z ochroną środowiska: aby woda zanieczyszczona olejem lub chemicznymi środkami czyszczącymi nie przedostała się do wód gruntowych lub kanalizacji, czyszczenie jest często dozwolone tylko tam, gdzie w odpływie znajduje się separator oleju. Mycie silnika jest z reguły zabronione.
Praca ze sprzętem o dużej mocy sprawia przyjemność i pomaga się rozwijać. Dobrze, jeśli możesz polegać na skutecznej i bezpiecznej odzieży ochronnej.
Podczas pracy z urządzeniami STIHL należy zawsze stosować środki ochrony osobistej. Szczegółowe informacje można znaleźć w instrukcji obsługi produktu. Przed pierwszym użyciem należy dokładnie zapoznać się z urządzeniem i upewnić się, że jest ono w nienagannym stanie technicznym.
Na życzenie Dealer STIHL przygotuje każde urządzenie do pierwszego użycia i doradzi w kwestii odzieży ochronnej w modelach i rozmiarach. Należy jednak pamiętać, że środki ochrony osobistej nie zastępują bezpiecznej techniki pracy.
Jeśli pojazd jest mocno zabrudzony, usuń większe zabrudzenia z motocykla lub skutera czystą wodą pochodzącą z myjki wysokociśnieniowej. Nie kieruj strumienia wody bezpośrednio na wrażliwe części, takie jak łożyska, piasty kół czy chłodnice.
Wlej środek do czyszczenia pojazdów do układu spryskiwania zgodnie z instrukcją obsługi i podłącz go do myjki ciśnieniowej. Następnie spryskaj motocykl środkiem za pomocą myjki ciśnieniowej, aby namoczyć pianą zabrudzenia takie jak pozostałości oleju czy owady.
Ręcznie umyj motocykl lub skuter. W tym celu użyj gąbki i usuń namoczone zabrudzenia. Za pomocą gąbki lub miękkiej szczotki wyczyść również wrażliwe elementy, takie jak chłodnica wody i oleju, przeguby dźwigni, łożyska głowicy kierownicy lub łańcuchy o-ring. Obręcze najlepiej jest czyścić nasadką szczotkową myjki wysokociśnieniowej.
Środki czyszczące i zabrudzenia należy spłukać czystą wodą z myjki wysokociśnieniowej. Należy uważać, aby nie kierować strumienia na delikatne części i uszczelki motocyklu lub skutera.
Dokładnie wysusz motocykl. Do osuszania należy użyć ściereczki skórzanej lub miękkiej ściereczki z mikrofibry. Zmniejsza to ryzyko uszkodzenia lakieru podczas wysychania. Strumień powietrza ze sprężarki pomaga usunąć wodę z trudno dostępnych miejsc. Dokładne suszenie motocykla lub skutera zapobiega tworzeniu się szkodliwej rdzy.
Części metalowe konserwuj olejem w aerozolu. Części chromowane i aluminiowe można pielęgnować watą polerską, a lakier woskiem twardym, który nakłada się miękką ściereczką lub watą polerską w celu zabezpieczenia powierzchni. Nielakierowane części i elementy z tworzyw sztucznych najlepiej jest poddać specjalnej obróbce.
Teraz Twój motocykl jest dokładnie wyczyszczony, dopieszczony i gotowy do następnej podróży. Życzymy miłej jazdy!
Tak, możesz umyć swój motocykl myjką wysokociśnieniową. Należy jednak uważać, aby nie myć delikatnych części bezpośrednio strumieniem wody, ale raczej umyć je ręcznie. Zachowaj odpowiednią odległość i na koniec dokładnie wysusz motocykl. Przestrzegaj przepisów ustawowych dotyczących mycia pojazdów.
Motocykle można czyścić myjką wysokociśnieniową. Należy jednak zachować przy tym wystarczający odstęp, aby nie uszkodzić lakieru i opon. Delikatne części należy umyć ręcznie, a na koniec dokładnie osuszyć motocykl. Należy też nałożyć olej na metalowe części. Przestrzegaj też przepisów ustawowych dotyczących czyszczenia pojazdów mechanicznych.
Zazwyczaj motocykl można myć w miejscach z separatorem oleju w kanalizacji. Dlatego też jest to często zabronione na ulicy. O tym, czy możesz myć swój motocykl na terenie prywatnym, decyduje Twoja gmina w przepisach dotyczących mycia pojazdów. Przed przystąpieniem do mycia motocyklu należy się zapoznać z obowiązującymi zasadami.