Spalinowa pilarka łańcuchowa jest zasilana mieszanką benzyny i oleju silnikowego. Kluczowe znaczenie ma przy tym jakość: ile oleju na litr paliwa?
28.08.2024
Zawsze dokładnie przestrzegaj proporcji mieszania.
E10 można stosować z urządzeniami STIHL i VIKING.
Czasy przestoju różnią się w zależności od mieszanki. Po 30 dniach przestoju samodzielnie przygotowana mieszanka może się zepsuć.
Odpowiednia mieszanka do piły spalinowej STIHL składa się z 50 części benzyny i jednej części oleju silnikowego, najlepiej oleju do silników dwusuwowych STIHL. Odpowiednią mieszankę można wymieszać samodzielnie z 5 litrów benzyny i 100 ml oleju silnikowego.
Olej do mieszanki do piły spalinowej STIHL można rozpoznać po klasyfikacji. Używaj wysokiej jakości oleju do silników dwusuwowych klasy TC. Zalecamy stosowanie oleju do silników dwusuwowych STIHL, który jest specjalnie dostosowany do silników STIHL i tym samym gwarantuje ich długą żywotność.
Odpowiednią benzyną do pilarki STIHL jest markowa benzyna o liczbie oktanowej wynoszącej co najmniej 90 RON. Zasadniczo do każdej pilarki STIHL nadaje się benzyna o zawartości 5% lub 10% etanolu. Do pilarki łańcuchowej STIHL można więc również używać E10.
W przypadku mieszanki 1: 50 potrzebujesz pięciu litrów benzyny i 0,10 litra, czyli 100 mililitrów oleju do silników dwusuwowych STIHL. Mieszać należy bezpośrednio w zatwierdzonym kanistrze, a następnie wstrząsnąć, aby olej silnikowy równomiernie wymieszał się z benzyną.
Właściwa mieszanka paliwowa do Twojej pilarki jest ważna. Nieodpowiednie materiały eksploatacyjne lub proporcje mieszania odbiegające od zalecanych mogą prowadzić do wysokiego zużycia i poważnych uszkodzeń zespołu napędowego, jak np. zatarcie tłoków. Do pilarek łańcuchowych z silnikiem 2-Mix i 4-Mix® zalecamy następujące proporcje mieszania:
Mieszanka 1 : 50 = 1 część oleju + 50 części benzyny
Odpowiednia proporcja mieszania paliwa dla pilarki łańcuchowej wynosi 1: 50. Mieszanka 1: 50 składa się z 5 litrów benzyny i 0,10 litra (100 mililitrów) oleju silnikowego, najlepiej oleju do silników dwusuwowych STIHL.
Stosuj wyłącznie benzynę markową o liczbie oktanowej wynoszącej co najmniej 90 RON.
Używaj wyłącznie wysokiej jakości oleju do silników dwusuwowych zgodnego z klasyfikacją TC. Zalecamy stosowanie oleju do silników dwusuwowych STIHL, który jest specjalnie dostosowany do silników STIHL i tym samym gwarantuje ich długą żywotność. Oleje silnikowe niższej jakości mogą uszkodzić silnik, pierścienie uszczelniające, przewody i zbiornik paliwa.
W celu wymieszania wlej najpierw olej silnikowy, a następnie benzynę do kanistra dopuszczonego do paliwa. Przed wlaniem mieszanki paliwowej do zbiornika zaleca się wymieszanie składników mieszanki poprzez potrząśnięcie kanistrem. Następnie ostrożnie otwórz kanister, ponieważ mogło dojść do wzrostu ciśnienia.
Paliwa zawierające 5% lub 10% etanolu nadają się zasadniczo do wszystkich pilarek i urządzeń STIHL oraz urządzeń ogrodowych STIHL z silnikami Briggs & Stratton, Kawasaki i Kohler.
W celu skompensowania zmienionego składu paliwa może być konieczna regulacja gaźnika. W tym celu zalecamy wizytę u Autoryzowanego Dealera STIHL.
Oznaczenie „E10” jest skrótem: „E” oznacza alkohol bioetanolowy dodawany do benzyny. Liczba „10” oznacza, że zawartość etanolu może wynosić do 10 procent. E10 to paliwo, które w porównaniu z benzyną Super zawiera więcej bioetanolu. W przypadku benzyny Super zawartość to maksymalnie pięć procent.
Podczas gdy w sezonie paliwo zużywa się w ciągu kilku tygodni, mieszanka benzyny i oleju pozostaje znacznie dłużej w kanistrze, zbiorniku i gaźniku, jeśli urządzenia nie są używane, np. w okresie zimowym. W tym czasie do pojemników z paliwem i układów przedostają się tlen i wilgoć. W przypadku paliw tankowanych na stacjach benzynowych może to prowadzić do zmiany istniejącej mieszanki. Tak zwane dodatki, czyli domieszki producenta, takie jak antyoksydanty lub środki ochrony przeciwkorozyjnej, które mają poprawić właściwości paliwa, mogą ulec uszkodzeniu i wytrącić się z mieszanki.
Ponadto może powstać produkt żywiczny – tak zwana „guma”. W kontekście paliw, guma jest rozumiana jako pozostałości, które występują po odparowaniu. Zawartość gumy w paliwie prowadzi do powstawania osadów w komorze spalania silnika lub do zaklejania i zapychania dysz paliwa lub filtrów.
Ile może stać benzyna w kanistrze? W przypadku mieszanek do silników dwusuwowych w połączeniu z paliwami zawierającymi etanol może ponadto już po stosunkowo krótkim czasie dojść do rozwarstwienia się oleju i benzyny. STIHL zaleca przechowywanie samodzielnie przygotowanej mieszanki 1: 50 do silników dwusuwowych nie dłużej niż 30 dni, aby zminimalizować stopień rozwarstwienia paliwa.
Co rozwarstwienie oznacza w tym kontekście: Wilgoć zawarta w powietrzu wiąże etanol i osadza się na dnie kanistra.
W razie rozwarstwienia zachowaj ostrożność
Wskutek rozwarstwienia olej do silników dwusuwowych nie jest równomiernie rozprowadzany w paliwie. Wskutek tego w silniku może zabraknąć niezbędnego środka smarnego. Ze względu na brak smarowania i chłodzenia może to prowadzić do problemów z pracą silnika, a nawet do zatarcia tłoków. Rozwarstwione paliwo nie nadaje się do użycia nawet po silnym wstrząśnięciu.
Jeśli zatankowano nieprawidłową mieszankę paliwa, nie wolno uruchamiać pilarki łańcuchowej, nawet na krótki czas. Za pomocą lejka spuść stare paliwo z powrotem do kanistra i napełnij zbiornik odpowiednim paliwem. Z reguły jest to wystarczające. Jeśli pilarka nie pracuje, konieczne może być wyczyszczenie świecy zapłonowej.
Tutaj możesz wygodnie pobrać instrukcję obsługi pilarki STIHL.