Silnik STIHL 4-MIX®: duża moc przy niewielkiej masie, innowacyjne zużycie paliwa, prosta obsługa, zalety silników 2- i 4-suwowych.
13.11.2023
Silnik 4-MIX® firmy STIHL to czterosuwowy silnik, który uprzyjemnia nawet najtrudniejsze dni w pracy. Został on zaprojektowany w taki sposób, aby wszystkie aspekty obsługi i funkcjonalności możliwie najlepiej wspierały użytkownika. Silnik STIHL 4-MIX® jest tankowany zwykłym paliwem (mieszanka 1:50) i umożliwia w ten sposób niezależną od położenia eksploatację z dobrym przyspieszeniem. Silnik STIHL 4-MIX® osiąga wysoki moment obrotowy przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa i jest szczególnie niskoemisyjny. Kompaktowa konstrukcja silnika 4-MIX® firmy STIHL zapewnia dobry stosunek mocy do masy i pracę przy niskim poziomie wibracji. Ponadto przekonuje przyjemnym poziomem dźwięku.
Jak sugeruje nazwa, silnik STIHL 4-MIX® pracuje w czterech cyklach: zasysanie, sprężanie, praca, wydmuch spalin. Szczegółowo sposób działania wygląda następująco:
Gdy wał korbowy obraca się, tłok w cylindrze przesuwa się w dół, a zawór ssący otwiera się, aby świeża mieszanka wpłynęła do komory spalania. Cecha szczególna: mechanizm zaworowy silnika STIHL 4-MIX® i skrzynia korbowa są połączone z kanałem ssącym przez otwór obejściowy. Dzięki temu innowacyjnemu układowi silnika mieszanka paliwa i powietrza jest doprowadzana do elementów silnika z każdym ruchem tłoka. Zapewnia to zawsze doskonałe nasmarowanie silnika 4-MIX®. Dzięki temu nie ma konieczności regularnej wymiany oleju.
Podczas ruchu tłoka w dół w skrzyni korbowej wywierane jest nadciśnienie. W ten sposób mieszanka ze skrzyni korbowej jest tłoczona przez obudowę koła krzywkowego do kanału ssącego, a następnie do komory spalania, przy czym zwilżone zostają wszystkie miejsca smarowania. Tłok w silniku STIHL 4-MIX® przemieszcza się ponownie do góry, a mieszanka w komorze spalania jest sprężana.
W najwyższym położeniu tłoka, czyli w tak zwanym górnym martwym punkcie, mieszanka w silniku STIHL 4-MIX® jest najbardziej sprężona. Tuż przed osiągnięciem górnego martwego punktu świeca zapłonowa wywołuje spalanie mieszanki przez iskrę zapłonową. Dzięki temu przedwczesnemu zapłonowi mieszanka w komorze spalania jest spalana efektywnie i bez pozostawiania resztek. Zapłon powoduje również ponowne wciśnięcie tłoka, a energia jest przekazywana do elementu funkcyjnego produktu STIHL.
Zanim tłok znajdzie się w najniższym położeniu, tj. w dolnym martwym punkcie, koło krzywkowe otwiera zawór wylotowy wewnątrz silnika STIHL 4-MIX®. W ten sposób wraz z kolejnym ruchem tłoka w górę powstałe spaliny są wypychane z komory spalania przez kanał wydechowy. Teraz cały proces rozpoczyna się od nowa.
Aby ułatwić uruchomienie, każdy silnik STIHL 4-MIX® ma wbudowany automatyczny układ dekompresyjny. Działa on w ten sposób: Podczas uruchamiania silnika 4-MIX® obciążniki odśrodkowe powodują minimalne otwarcie zaworu. Część ciśnienia sprężania może uciec przez ten minimalny otwór, skutecznie zmniejszając siłę potrzebną do uruchomienia silnika. Gdy tylko prędkość rozrusznika zostanie przekroczona w pierwszym suwie roboczym, automatyczne urządzenie dekompresyjne wyłącza się, a silnik 4-MIX® kontynuuje wydajną i niezawodną pracę przy pełnym sprężeniu.
Silnik STIHL 4-MIX® jest bardzo lekki. Dzięki tankowaniu przy użyciu mieszanki smarującej, części niezbędne w konwencjonalnych silnikach 4-suwowych, takie jak pompa olejowa, filtr oleju i miska olejowa, nie są już potrzebne. Dzięki temu silnik jest nie tylko lżejszy, ale i łatwiejszy w konserwacji: kontrola, wymiana i utylizacja zużytego oleju należą już do przeszłości.
Nasze podstawowe sliniki są innowacyjne, niezawodne i szczególnie wydajne. W poniższej tabeli zestawiono najważniejsze dane techniczne poszczególnych silników.
Silnik STIHL 2-MIX | Silnik STIHL 4-MIX® |
---|---|
Wydajne zużycie paliwa | Optymalne wykorzystanie dostępnej mocy |
Niższe koszty eksploatacji | Zastosowanie niezależne od lokalizacji |
Wysoka wydajność | Bardzo wysoki moment obrotowy |
Kompaktowa budowa | Mniejsze zanieczyszczenie |
Silnik STIHL 4-MIX® jest silnikiem czterosuwowym, który dzięki tankowaniu mieszanką oleju i benzyny nie wymaga żadnych elementów obwodu olejowego, co pozwala na kompaktową konstrukcję przy jednocześnie maksymalnej mocy.