Wtrysk: innowacja w zakresie mocy na co dzień

Mocna technika do mocnego drewna: dzięki wtryskowi na narzędziach STIHL mogą polegać profesjonaliści.

Zbliżenie na mężczyznę piłującego pilarką MS 500i

Moc urządzeń silnikowych dzięki wtryskowi

Prawdziwa innowacja STIHL: układy wtryskowe, które zapewniają prawidłowe wytwarzanie mieszanki w silnikach bez gaźnika.

Czym jest wtrysk paliwa?

Wtrysk jest technologią wytwarzania mieszanki w silnikach spalinowych. Tutaj dowiesz się, jak działa wtrysk.

Odpowiednia moc silnika: wszystko zależy od tlenu

Jeśli dobrze się przyjrzysz, zauważysz, że kwestia optymalnej pracy silnika nie ma nic wspólnego z paliwem w zbiorniku, ale raczej z powietrzem. Paliwo krążące wewnątrz silnika służy w zasadzie jedynie do spowodowania reakcji tlenu zawartego w powietrzu z cząsteczkami węglowodorów. Jedyne zadanie paliwa: być zawsze we właściwym miejscu o właściwym czasie i dokładnie w odpowiedniej ilości. Tylko doskonała mieszanka paliwowo-powietrzna gwarantuje szybkie i pełne spalanie, dzięki czemu silnik może w pełni wykorzystać swój potencjał.

Technologie optymalizujące skład mieszanki paliwowo-powietrznej: gaźnik i układ wtryskowy

Jednym ze sposobów na zapewnienie idealnej mieszanki paliwowo-powietrznej jest zastosowanie gaźnika. To jednak nie takie proste: gaźniki są elementami mechanicznymi, których doskonałe działanie opiera się przede wszystkim na różnicy ciśnień między podciśnieniem wlotowym a ciśnieniem atmosferycznym. Precyzyjna równowaga musi być zachowana przez cały czas, aby gaźnik działał prawidłowo. Zazwyczaj nie stanowi to żadnego problemu, pod warunkiem uwzględnienia czynników, które mogą mieć negatywny wpływ na działanie gaźnika. Wahania wysokości i temperatury, zanieczyszczenie filtra powietrza, zużycie silnika i pogorszona jakość paliwa wpływają negatywnie na sprawne działanie gaźnika. Ale co jeśli chcesz korzystać z urządzenia silnikowego niezależnie od wysokości i temperatury? Urządzenia silnikowe STIHL, które muszą sprawdzać się w różnych warunkach terenowych, wykorzystują instalacje wtryskowe, aby zapewnić możliwie duży zasięg. Dzięki temu są one wyjątkowo niezawodne i odporne na wpływy zewnętrzne. Układy wtryskowe nie działają jak gaźniki z różnicą ciśnień – paliwo wtryskiwane jest poprzez zawór wtryskowy bezpośrednio do skrzyni korbowej lub, jak w innowacyjnej pilarce MS 500i, bezpośrednio do kolektora dolotowego. Pompa wtryskowa utrzymuje przy tym ciśnienie paliwa na stałym poziomie i zapewnia w ten sposób, że wtryskiwacz w każdym momencie pracy dostarcza optymalną ilość paliwa.

Wtrysk – wiele rodzajów wyjątkowej technologii

Zasada wtrysku jest najbardziej wydajna technologicznie, ale istnieje również wiele innych sposobów szczegółowego działania układów wtryskowych. W przeglądzie przedstawiamy trzy główne kategorie.

 

Mężczyzna w odzieży ochronnej uruchamia benzynową pilarkę łańcuchową STIHL MS 500i na ziemi w lesie liściastym

Pierwsza pilarka z elektronicznym wtryskiem paliwa: pilarka MS 500¡.

To prawdziwa światowa nowość: pilarka łańcuchowa STIHL MS 500i to pierwsza seryjnie produkowana pilarka z elektronicznie sterowanym wtryskiem. Wyjątkowość tej pilarki tkwi w jej silniku: to tam znajduje się sterowany czujnikami układ wtryskowy, który dostosowuje silnik do optymalnej mocy. Dzięki tej technologii STIHL wprowadza nowe innowacje i oferuje niezliczone korzyści w zakresie użytkowania.

Dzięki rewolucyjnemu układowi wtryskowemu i wynikającej z tego eliminacji gaźnika i jego komponentów powstaje wyjątkowo lekka konstrukcja. Najlepszy stosunek mocy do masy na rynku profesjonalnych pilarek benzynowych: unikalny 1,24 kg/kW. Dla profesjonalistów zbierających grube drewno piła łańcuchowa z wtryskiem gwarantuje zauważalnie większą moc w porównaniu do innych modeli o pojemności skokowej 80 cm3 Do tego dochodzi szybkie przyspieszenie i optymalna charakterystyka rozruchu – niezależnie od tego, czy rozruch następuje na zimno, czy na gorąco.

Specjalnie opracowana przez STIHL technologia dostarcza elektronice wszystkie dane z czujników potrzebne do sterowania wtryskiem. Również od razu po uruchomieniu, chociaż STIHL MS 500i jest uruchamiana za pomocą linki rozruchowej i bez akumulatora. Opracowując ten silnik, firma STIHL wyszła naprzeciw konkurencji w dziedzinie profesjonalnych pilarek benzynowych – przede wszystkim dzięki zastosowanej technologii wtryskowej: elektronicznego wtrysku paliwa.

Osoba w odzieży ochronnej uruchamia benzynową pilarkę łańcuchową STIHL MS 500i na ziemi w lesie liściastym

Injection: wtrysk w modelu STIHL MS 500¡

W przypadku technologii wtrysku w modelu MS 500i paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do kolektora ssącego. Pompa wtryskowa utrzymuje przy tym ciśnienie paliwa na stałym poziomie i zapewnia w ten sposób, że zawór w każdym momencie pracy dostarcza optymalną ilość paliwa. Ilość paliwa, moment wtrysku i moment zapłonu są obliczane w pełni automatycznie przez sterownik STIHL MS 500i. Sterownik całego układu wtryskowego jest sercem technologii wtryskowej.

W celu zapewnienia optymalnego działania układu wtryskowego w skrzyni korbowej zespołu silnika zamontowane są różne czujniki. A konkretnie: czujnik temperatury zewnętrznej, czujnik ciśnienia i czujnik temperatury. Czujniki te mierzą warunki otoczenia i przekazują dane do sterownika pilarki. Ponadto rejestrują one wszystkie dane niezbędne do obliczenia masy powietrza zasysanego przez moduł sterujący. Dzięki temu można określić idealną ilość paliwa dla optymalnego spalania znacznie dokładniej niż w przypadku gaźnika.

Kolejnym innowacyjnym detalem technologicznym układu wtryskowego jest alternator: nie tylko zapewnia on wytwarzanie energii elektrycznej, ale także służy jako czujnik. Na podstawie prądu przemiennego wytwarzanego przez alternator generowane są dwie informacje niezbędne do działania układu wtryskowego: prędkość obrotowa maszyny i położenie wału korbowego. Dzięki temu moduł sterujący układu wtryskowego zna dokładny stan pracy i zapotrzebowanie na paliwo pilarki. W ten sposób można optymalnie dostosować wtrysk paliwa i zapłon do wszystkich warunków otoczenia.

Wszystko to odbywa się w milisekundowym takcie, zapewniając doskonałą charakterystykę rozruchu, optymalne przyspieszenie i maksymalną wydajność przez cały dzień pracy. Obejdziesz się całkowicie bez rozruchu na zimno, rozruchu na ciepło i innych ręcznych ustawień pilarki. Od teraz zadania te przejmuje elektronika.

Wtrysk paliwa w silnikach pilarek STIHL: złożona technologia zapewniająca bezproblemową pracę

Dzięki zastosowaniu układu wtryskowego w silniku pilarki łańcuchowej praca jest lekka i przyjemna. Wynika to ze zredukowanej masy silnika i zoptymalizowanej przestrzeni montażowej. Zasilanie z alternatora eliminuje potrzebę stosowania zwykłych magnesów w kole zamachowym i umieszczania jednostki sterującej bezpośrednio na kole zamachowym. Pozwala to na bardziej efektywny przepływ powietrza chłodzącego, co oznacza, że koło zamachowe może mieć znacznie mniejszą średnicę i wysokość niż zwykle w tej klasie wydajności.

W silnikach STIHL z układem wtryskowym masa koła zamachowego potrzebnego do pracy na biegu jałowym generowana jest przez stalowy pierścień, który znajduje się na zewnętrznej krawędzi koła zamachowego poniżej łopatek wentylatora. Umożliwia to zastosowanie kompaktowego koła zamachowego, co wcześniej nie było możliwe. Ponadto zmniejsza to obciążenie wału korbowego. Oznacza to, że można zaoszczędzić dodatkową masę w porównaniu z konwencjonalną pilarką.

Moduł sterujący układu wtryskowego również jest umieszczony w obudowie zbiornika, co zapewnia optymalną przestrzeń montażową, masę i środek ciężkości – kolejny element kompaktowego i lekkiego silnika wtryskowego.

STIHL MS 500¡ z układem wtryskowym w skrócie:

  • Najlepszy stosunek mocy do masy na rynku pilarek benzynowych: 1,24 kg/kW
  • Doskonała charakterystyka przyspieszania: od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej w zaledwie 0,25 sekundy
  • Optymalna moc silnika we wszystkich warunkach eksploatacji
  • Wyjątkowa charakterystyka rozruchu niezależnie od pogody i wysokości
  • Łatwy rozruch bez użycia dźwigni rozruchowej
  • Praca bez konieczności ręcznych ustawień