Tłoki magnezowe: lekki materiał dla lepszej wydajności

Tłok magnezowy ze specjalnym stopem sprawia, że pilarka jest lżejsza, a jednocześnie zwiększa wydajność pracy.

Mężczyzna w ubraniu ochronnym piłuje powalony pień drzewa benzynową pilarką spalinową STIHL MS 400 C-M z tłokami magnezowymi

Tłok jest sercem silnika

STIHL wykorzystuje w pilarkach silniki 2-suwowe. Wszystkie silniki wyposażone są w tłok, którego ruch jest przenoszony na wał korbowy, który z kolei napędza łańcuch. Tłok jest narażony na wysokie temperatury i duże obciążenia. Jako centralny element silnika pracuje z wysoką prędkością obrotową, która w zależności od pilarki może wynosić około 14 000 obrotów na minutę. Tłok w cylindrze silnika porusza się szybko i płynnie. Proces ten powinien odbywać się bez zarzutu przez cały okres eksploatacji maszyny. Funkcjonalność i wytrzymałość pilarki warunkują jej wydajność. W przypadku tego elementu stosowane są więc wyłącznie materiały, które jednocześnie zapewniają wymaganą wytrzymałość i lekkość.

Większość tłoków w pilarkach wykonana jest z aluminium. Materiał ten jest już sprawdzony i gwarantuje długą żywotność. Ponieważ tłok zwykle nie jest wymieniany ani serwisowany, powinien zachować doskonały stan przez cały okres eksploatacji maszyny. A jeśli zastosować by lżejszy materiał, który osiąga równie wysoką prędkość maksymalną? W bezpośrednim porównaniu ciężar nie jest wyraźnie niższy, ale znacznie poprawia się stosunek mocy do ciężaru. Każdy, kto codziennie używa pilarki, potrzebuje mocnego i jednocześnie wygodnego sprzętu. Wprowadziliśmy na rynek nowy produkt, który pozwolił zmniejszyć ciężar i poprawić wydajność.

Tłoki magnezowe: lekka konstrukcja zapewniająca dużą moc

Odsłonięty tłok magnezowy w pilarce spalinowej STIHL MS 400 C-M bez prowadnicy

Jako lider innowacji w rozwoju technologii skoncentrowaliśmy się na budowie pilarki z lekkich elementów. W rezultacie powstał tłok wykonany ze specjalnego stopu magnezu, który jest wytwarzany w naszej własnej fabryce odlewów ciśnieniowych przy precyzyjnej kontroli procesu. Tłoki magnezowe ważą mniej niż aluminiowe, a jednocześnie osiągają wyższą prędkość maksymalną. Oznacza to: lepszą wydajność przy mniejszej masie i mniejszych wibracjach przenoszonych na osoby obsługujące maszynę. Tłoki magnezowe są wytwarzane metodą odlewniczą i hartowane elektrolitycznie – jest to proces chemiczny, który sprawia, że powierzchnia tłoka staje się wytrzymała i odporna na korozję. Powstaje element, który spełnia najwyższe wymagania.

W ten sposób powstała nowa część o lekkiej konstrukcji, nadająca się przede wszystkim do pilarek używanych do profesjonalnych zastosowań w leśnictwie. W tak wymagającym środowisku można w pełni wykorzystać zalety nowego tłoka magnezowego.

Obecnie nowy tłok magnezowy jest montowany w jednym modelu: pilarce spalinowej STIHL MS 400 C-M.

Osoba obsługująca pilarkę spalinową STIHL MS 400 C-M z tłokiem magnezowym ścina drzewo w wyposażeniu ochronnym.

STIHL MS 400 C-M: Lżejsza i wydajniejsza

STIHL MS 400 C-M to pierwsza na świecie pilarka łańcuchowa, która jest standardowo wyposażona w tłok magnezowy. STIHL stawia przy tym na sprawdzoną technologię porównywalnego modelu pilarki MS 362 C-M i aktualizuje ją. Zastosowanie magnezu umożliwia zwiększenie pojemności skokowej modelu MS 400 C-M: nowy tłok jest większy, ale jego masa nie ulega zwiększeniu ze względu na lżejszy materiał. Dzięki temu osiągnięto moc wyższą o 0,5 kW i lepszy stosunek mocy do masy.

W praktyce oznacza to: większy komfort przy wyższej wydajności i tej samej trwałości. Dzięki temu pilarka STIHL MS 400 C-M doskonale nadaje się do wymagających prac leśnych, takich jak okrzesywanie. Potężne urządzenie o lekkiej konstrukcji.

STIHL MS 400 C-M STIHL w akcji

STIHL MS 400 C-M: porównanie

  MS 400 C-M MS 362 C-M MS 462 C-M
Ciężar 5,8 kg 5,6 kg 6 kg
Moc 4,0 kW 3,5 kW 4,4 kW
Stosunek ciężaru do mocy 1,45 kg/kW 1,6 kg/kW 1,4 kg/kW

Podsumowanie: Tłoki magnezowe

  • Tłok jest sercem silnika: jego ruch jest przenoszony na wał korbowy, który z kolei napędza pilarkę łańcuchową.
  • Tłoki narażone są na duże obciążenia, dlatego do produkcji kwalifikuje się niewiele materiałów.
  • Większość tłoków w pilarkach jest wykonana z aluminium.
  • STIHL wprowadza na rynek pierwszą pilarkę z tłokiem magnezowym MS 400 C-M.
  • Specjalny stop magnezu jest lżejszy od aluminium, a jednocześnie tak samo stabilny temperaturowo.
  • Tłok magnezowy osiąga wyższą maksymalną prędkość obrotową dla lepszej wydajności.

Więcej dla miłośników techniki