Tłoki magnezowe: lekki materiał dla lepszej wydajności
Tłok magnezowy ze specjalnym stopem sprawia, że pilarka jest lżejsza, a jednocześnie zwiększa wydajność pracy.
12.09.2024
Tłok jest sercem silnika
STIHL wykorzystuje w pilarkach silniki 2-suwowe. Wszystkie silniki wyposażone są w tłok, którego ruch jest przenoszony na wał korbowy, który z kolei napędza łańcuch. Tłok jest narażony na wysokie temperatury i duże obciążenia. Jako centralny element silnika pracuje z wysoką prędkością obrotową, która w zależności od pilarki może wynosić około 14 000 obrotów na minutę. Tłok w cylindrze silnika porusza się szybko i płynnie. Proces ten powinien odbywać się bez zarzutu przez cały okres eksploatacji maszyny. Funkcjonalność i wytrzymałość pilarki warunkują jej wydajność. W przypadku tego elementu stosowane są więc wyłącznie materiały, które jednocześnie zapewniają wymaganą wytrzymałość i lekkość.
Większość tłoków w pilarkach wykonana jest z aluminium. Materiał ten jest już sprawdzony i gwarantuje długą żywotność. Ponieważ tłok zwykle nie jest wymieniany ani serwisowany, powinien zachować doskonały stan przez cały okres eksploatacji maszyny. A jeśli zastosować by lżejszy materiał, który osiąga równie wysoką prędkość maksymalną? W bezpośrednim porównaniu ciężar nie jest wyraźnie niższy, ale znacznie poprawia się stosunek mocy do ciężaru. Każdy, kto codziennie używa pilarki, potrzebuje mocnego i jednocześnie wygodnego sprzętu. Wprowadziliśmy na rynek nowy produkt, który pozwolił zmniejszyć ciężar i poprawić wydajność.
Tłoki magnezowe: lekka konstrukcja zapewniająca dużą moc
Jako lider innowacji w rozwoju technologii skoncentrowaliśmy się na budowie pilarki z lekkich elementów. W rezultacie powstał tłok wykonany ze specjalnego stopu magnezu, który jest wytwarzany w naszej własnej fabryce odlewów ciśnieniowych przy precyzyjnej kontroli procesu. Tłoki magnezowe ważą mniej niż aluminiowe, a jednocześnie osiągają wyższą prędkość maksymalną. Oznacza to: lepszą wydajność przy mniejszej masie i mniejszych wibracjach przenoszonych na osoby obsługujące maszynę. Tłoki magnezowe są wytwarzane metodą odlewniczą i hartowane elektrolitycznie – jest to proces chemiczny, który sprawia, że powierzchnia tłoka staje się wytrzymała i odporna na korozję. Powstaje element, który spełnia najwyższe wymagania.
W ten sposób powstała nowa część o lekkiej konstrukcji, nadająca się przede wszystkim do pilarek używanych do profesjonalnych zastosowań w leśnictwie. W tak wymagającym środowisku można w pełni wykorzystać zalety nowego tłoka magnezowego.
Obecnie nowy tłok magnezowy jest montowany w jednym modelu: pilarce spalinowej STIHL MS 400 C-M.
W praktyce oznacza to: większy komfort przy wyższej wydajności i tej samej trwałości. Dzięki temu pilarka STIHL MS 400 C-M doskonale nadaje się do wymagających prac leśnych, takich jak okrzesywanie. Potężne urządzenie o lekkiej konstrukcji.
STIHL MS 400 C-M STIHL w akcji
STIHL MS 400 C-M: porównanie
MS 400 C-M | MS 362 C-M | MS 462 C-M | |
---|---|---|---|
Ciężar | 5,8 kg | 5,6 kg | 6 kg |
Moc | 4,0 kW | 3,5 kW | 4,4 kW |
Stosunek ciężaru do mocy | 1,45 kg/kW | 1,6 kg/kW | 1,4 kg/kW |
Podsumowanie: Tłoki magnezowe
- Tłok jest sercem silnika: jego ruch jest przenoszony na wał korbowy, który z kolei napędza pilarkę łańcuchową.
- Tłoki narażone są na duże obciążenia, dlatego do produkcji kwalifikuje się niewiele materiałów.
- Większość tłoków w pilarkach jest wykonana z aluminium.
- STIHL wprowadza na rynek pierwszą pilarkę z tłokiem magnezowym MS 400 C-M.
- Specjalny stop magnezu jest lżejszy od aluminium, a jednocześnie tak samo stabilny temperaturowo.
- Tłok magnezowy osiąga wyższą maksymalną prędkość obrotową dla lepszej wydajności.